Autorodeo Luttenberg, onbenullig botsen maar wel veilig

Een gestripte auto, al gehavend met wat deuken en beschilderd naar wens en een terrein met flink wat zand. Zondag 21 mei start de 31e editie op het terrein aan de Butzelaarstraat in Luttenberg, de arena voor botsende auto’s.

Ruim 1.500 bezoekers weten het evenement ieder jaar te waarderen. Door opbrengst van het evenement lukt het de schaatsverenging Luttenberg om de kosten voor het lidmaatschap van de vereniging laag te houden: De organisatie houdt graag geld over en dit wordt dan verdeeld onder o.a. Buurthuis Elckerlyc, de sport, de fanfare en het zwembad.

Autorodeo is een tak van sport waarbij auto’s met elkaar de strijd aangaan in een gecontroleerde omgeving. Het doel is om de andere auto’s uit te schakelen door schade toe te brengen aan de voertuigen van de tegenstanders. Het is een spectaculair schouwspel om naar te kijken. Want er gaat het een en ander stuk.

Waarom is autorodeo zo populair?

“Het is een en al adrenaline, met veel competitie. Je moet ook zelf tegen een stootje kunnen want het gaat gepaard met flink wat gebots en gestuiter, ” vertelt een van de organisatoren Sebastiaan Dijkman, “Het is een mooi spektakel om naar te kijken. Je wil je eigen auto zo lang mogelijk in de race houden, dus het gaat er fanatiek aan toe.”

Daar sluit deelnemer Denley Harmsen zich bij aan. Amper 19 jaar is hij en dit jaar doet hij voor het eerst mee met het team NTZ (Niks te Zuunig). Een keer doen wat anders niet mag is voor mij de grote kick, bie oons in de groep gied ‘t altied onbenullig, vertelt een enthousiaste Denley op z’n Sallands. Met een Ford Ka gaat het team meedoen. “Heel bewust, want met een kleinere auto voel je de klappen het beste.” Hoe deze op te vangen weet hij ook al wel. “We dragen allemaal een nekbrace hoor, dus die botsingen kunnen we hebben.” Ook de meer ervaren rijder Willem Jalink heeft er al zin in. Hij rijdt al zo’n 15 jaar in het team Gas Hoal’n en dit team is meerdere malen in de prijzen gevallen. Met deze groep rijden ze in de grotere auto’s dus de zwaardere klasse, zoals een Ford Mondeo en diverse Volvo’s. De auto’s hebben allemaal een andere aanpak in de voorbereiding, omdat de kwetsbare delen op verschillende plekken zitten, laat Jalink weten. “Er zit ook steeds meer electronica in, dat is ook anders dan bij kleinere auto’s”

Samen bouwen

“Het mooie eraan zit em in de voorbereiding. Samenkomen en eraan sleutelen, beetje ouwehoeren. De teamgenoten komen uit diverse hoeken qua dagelijks werk. We hebben loonwerkers, autohandelaars maar ook ictérs in ons team. Dus van alles wat, en dat is ook mooi” aldus Jalink.

Veiligheid en regelgeving

Veiligheid is essentieel bij dit soort evenementen. Voor zowel deelnemers als toeschouwers. De vrijwilligers van de EHBO staan ieder jaar weer paraat en zorgen samen dat dit alles goed verloopt.

Deelname is mogelijk in de volgende categorieën:

Lichte klasse                                                                     tot        1600 cc

Zware klasse (m.u.v. Ford Mondeo) *                    van        1600 cc tot 2000 cc

Superzware klasse                                                         van        2000 cc

tot maximaal 2900 cc

De rodeo begint om 12.30 uur en rond 17.30 wordt de laatste manche gereden.

De entree voor volwassenen bedraagt 6 euro. Parkeren kan niet meer langs de weg, hiervoor maakt de organisatie gebruik van een weiland vlakbij de Looweg.
Zie verder www.autorodeoluttenberg.nl.

Ga voor meer info naar www.Salland1.nl

Powered by WPeMatico

Powered by WPeMatico