Kees Huls: Kreeg Salland maar 10% van al die KLM-ondersteuning

KLM krijgt bakken met geld als overheidsondersteuning, geef slecht een klein deel daarvan aan Sallandse ondernemers en Kees Huls weet zeker dat het dan beter besteed is.
Door Kees Huls
Nog nooit van mijn leven heb ik een artikel geschreven met mijn broek op mijn schoenen. Maar vorige week zakte me de broek van de konte bij de persconferentie van de ministers Hoekstra en (mijn speciale N35 vriendin) Van Nieuwenhuijzen. Er werd een ongelofelijk verhaal opgehangen over het nationaal belang van de KLM, waarbij in de marge soms Schiphol genoemd werd.
Het enige argument dat hout sneed voor ondersteuning van de KLM was de nationale trots, alle andere golden in mijn optiek alleen voor Schiphol, dat inderdaad zeker van strategisch belang is als draaischijf van het internationale luchtverkeer, hoewel velen zich afvragen of we daar wel zo blij mee moeten zijn.
Een aantal weken geleden sprak ik al mijn angstig voorgevoel uit dat de enorme steun die onze regering uittrekt om de gevolgen van de huidige crisis zoveel mogelijk te ondervangen wel eens overwegend bij de verkeerde partijen terecht zou kunnen komen. Per definitie moeten beursgenoteerde bedrijven met scepsis tegemoet getreden worden omdat hun aandeelhouders in goede tijden enorm profiteren en dan ook maar bij moeten springen in mindere tijden. Een extra argument daarvoor is dat de meeste van deze multinationals het minder nauw nemen met hun belasting- en morele verplichtingen. Goed voorbeeld is het (teruggefloten) plan om de CEO van AF-KLM een enorme bonus toe te kennen wanneer hij regeringssteun zou binnenhalen.
Het argument werkgelegenheid spreekt mij in dit verband ook niet erg aan. De KLM heeft zeer zeker een heel belangrijk aandeel gehad in de opmars van Schiphol, maar nu is Schiphol de spin in het web. Wanneer de KLM om zou vallen staan er morgen andere luchtvaartmaatschappijen op de stoep om alle verbindingen te exploiteren en zullen zonder problemen het personeel overnemen.
Schiphol steun geven is wel van strategisch landsbelang, de KLM niet.
De grootste bekken moeten niet het meeste krijgen. We hebben toch wel geleerd van de laatste financiële crisis, hoop ik. Deze ontstond door onverantwoord handelen van vele banken en vergde een enorme ondersteuning van ons allen om met name de Zuid Europese landen uit de miserie te houden. En wie kregen het meest van deze steun? De banken! En dat is een belangrijke oorzaak dat Zuid Europese landen nog steeds op de blaren moeten zitten vanwege deze operaties. En het vluchtelingenprobleem, waarvoor vrijwel geen Europese solidariteit is.
De ondersteuning moet overwegend naar ‘normale’ bedrijven en zelfstandigen gaan, die wel keurig hun belastingen betalen en meestal een langetermijn-visie hebben, waardoor ze veel socialer opereren. Voor deze mensen voel ik nationale trots!
Een enkeling gelooft nog dat de KLM gefuseerd is met AirFrance, terwijl het natuurlijk gewoon is overgenomen, dus eigenlijk helemaal niet Nederlands meer is. En bij echte Nederlanders is het hemd nog altijd nader dan de rok. Als we willen vliegen nemen we de allergoedkoopste maatschappij en dat is bijna nooit de KLM, soms haar dochter Transavia.
SallandIk ben echt trots op onze Sallandse ondernemers, ZZPers en instellingen. Die verdienen alle steun vanuit de regering! En, Wobke Hoekstra, wanneer u 10% van het bedrag dat u voor AF/KLM heeft gebudgetteerd naar Salland overmaakt, zullen ze hier heel tevreden zijn.
Het bericht Kees Huls: Kreeg Salland maar 10% van al die KLM-ondersteuning verscheen eerst op Opinie in Salland.

Het hele artikel is te lezen op www.Salland1.nl

Het bericht Kees Huls: Kreeg Salland maar 10% van al die KLM-ondersteuning verscheen eerst op Salland TV.